ŠKODA OCTAVIA RS iV: duurzaam maar sportief
Eerste plug-inhybride in de prestatiegerichte ŠKODA RS-familie
› Vermogen van 180 kW (245 pk) en RS-typisch koetswerk en interieur
› Vier nieuwe geëlektrificeerde OCTAVIA-modellen: de OCTAVIA RS iV, OCTAVIA iV en twee OCTAVIA eTECs
ŠKODA biedt voor het eerst een model van zijn RS-familie aan met een plug-inhybride aandrijving. De nieuwe ŠKODA OCTAVIA RS iV is uitgerust met een 1.4 TSI-benzinemotor en een 85 kW sterke elektromotor, goed voor een gemeenschappelijk vermogen van 180 kW (245 pk). Met zwarte details op het koetswerk is de OCTAVIA RS iV onmiddellijk herkenbaar als de topversie van ŠKODA’s bestseller, die nu aan zijn vierde generatie bezig is. De Tsjechische autobouwer biedt de nieuwe OCTAVIA ook nog aan in drie andere geëlektrificeerde versies. De OCTAVIA iV is een plug-inhybride met 150 kW (204 pk) en is verkrijgbaar in de uitrustingslijnen Ambition en Style. Twee eTEC-varianten met 81 kW (110 pk) en 110 kW (150 pk) maken voor het eerst bij ŠKODA gebruik van mildhybride technologie.
Christian Strube, ŠKODA-directielid voor Technische Ontwikkeling, zei: “Met de introductie van de OCTAVIA RS iV beginnen we een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van onze RS-portfolio. We gebruiken voor het eerst een plug-inhybride aandrijving in een sportieve topversie. In de nieuwe OCTAVIA RS iV versterkt die de prestaties en drukt ze het tegelijk het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot”.
ŠKODA heeft de OCTAVIA RS iV uitgerust met een 1.4 TSI-benzinemotor (110 kW / 150 pk) en een 85 kW sterke elektromotor. Samen halen ze een gecombineerd vermogen van 180 kW (245 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm, dat aan de voorwielen wordt doorgegeven via een 6-traps DSG. De CO2-uitstoot van het model ligt rond de 30 g/km volgens de WLTP-cyclus, wat betekent dat hij reeds voldoet aan de nieuwe, strengere EU6d-uitstootnorm voor alle nieuw ingeschreven auto’s in de EU, die op 1 januari 2021 in voege treedt.
De lithium-ionhoogspanningsbatterij heeft een capaciteit van 37 Ah en een energie-inhoud van 13 kWh, wat de auto een puur elektrisch rijbereik geeft van tot 60 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Omdat het koppel van 330 Nm van de elektromotor onmiddellijk beschikbaar is, kan de RS iV snel optrekken. In de Sport-modus, waarmee bestuurders het volledige vermogen kunnen benutten, accelereert de OCTAVIA RS iV in slechts 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Zijn topsnelheid is 225 km/u. De standaard gemonteerde progressieve stuurinrichting en de dynamische ijking van de sportophanging die typisch is voor het RS-gamma komen tegemoet aan een energieke rijstijl.
Sportieve zwarte accenten geven onderscheidende visuele details
De ŠKODA OCTAVIA RS iV heeft standaard specifieke ledmistlampen en zwarte 18-duimse lichtmetalen velgen. De remklauwen in RS-typisch rood springen in het oog. 19-duimse velgen zijn als optie verkrijgbaar. Het ŠKODA-radiatorrooster, de air curtains, de diffuser op de RS-specifieke voorschort, de aeroflaps, de diffuser in de achterschort en de raamkaders zijn allemaal sportief zwart. De hatchback heeft een zwarte RS-achterpoiler; in de breakversie is de dakspoiler in koetswerkkleur uitgevoerd.
Oliver Stefani, Hoofd ŠKODA Design, legt uit: “We hebben de al dynamische vorm van de nieuwe OCTAVIA een nog sportievere uitstraling gegeven met behulp van gekende RS-tekens. Met zijn vele zwarte designdetails zoals het ŠKODA-radiatorrooster, de voorschort, de achterdiffuser en de lichtmetalen velgen is de auto onmiddellijk herkenbaar als een telg van onze RS-familie”.
Dynamisch interieur in RS-stijl
Bij een blik in de OCTAVIA RS iV springt het hoofdzakelijk zwarte interieur in het oog. Het lederen, multifunctionele sportstuurwiel met drie spaken draagt een vRS-logo en heeft hendels voor de bediening van de DSG. De voorste sportstoelen zijn bekleed met zwarte stof terwijl de optionele Ergostoelen zijn uitgerust met een bekleding in Alcantara en leder en met een diepteverstelling. De stoelen zijn getooid met een RS-logo en gekleurde decoratieve stiknaden in rood of zilvergrijs. Die zijn ook te vinden op het lederen stuurwiel, de middenarmsteunen en het met Alcantara bedekte dashboard. Decoratieve strips in een RS-look en pedalen met een aluminiumdesign ronden deze sportieve indruk af.
OCTAVIA iV plug-inhybride met 204 pk
Naast de RS-versie van de OCTAVIA iV biedt ŠKODA ook de uitrustingsniveaus Ambition en Style voor het eerst aan met plug-inhybride aandrijving. Hier ontwikkelen de 1.4 TSI-benzinemotor en de 85 kW sterke elektromotor een gezamenlijk vermogen van 150 kW (204 pk) en een maximumkoppel van 350 Nm. Deze plug-inhybride versie kan eveneens 60 kilometer puur elektrisch rijden volgens de WLTP-cyclus en is uitgerust met een 6-traps DSG die wordt bediend via shift-by-wiretechnologie. Zijn CO2-uitstoot ligt op ongeveer 30 g/km. De OCTAVIA iV voldoet eveneens aan de EU6d-uitstootnorm.
De lithium-ionhoogspanningsbatterij met een capaciteit van 37 Ah, wat overeenkomt met 13 kWh, wordt gebruikt in beide iV-modellen en kan eenvoudig thuis worden opgeladen aan een huishoudstopcontact of een wallbox. De laadpoort zit aan bestuurderszijde verscholen achter de voorbumper. In de koffer, die 450 liter groot is in de hatchback en 490 liter in de break, zit een conventionele 12-voltbatterij. De brandstoftank kan 40 liter bevatten, slechts 5 liter minder dan in een OCTAVIA met enkel een verbrandingsmotor.