SEAT breidt Leon-gamma uit met e-Hybrid, de eerste plug-inhybride van het merk
- Zuinigste Leon ooit, op maat van zowel particuliere als professionele klanten
- Fiscaal ‘volwaardige’ hybride met fiscale aftrekbaarheid van 100% en minimaal VAA
- Twee koetswerkvarianten en twee identiek geprijsde uitrustingsniveaus
Milieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen zijn meer dan ooit orde van de dag voor zowel particuliere als professionele klanten. Daarom breidt SEAT vandaag zijn huidige aanbod van alternatieve aandrijvingen (cng en elektrisch) uit met de Leon e-Hybrid, de eerste herlaadbare hybride van het merk. Die kan rekenen op een uiterst laag verbruik en overeenkomstige uitstoot, maar biedt niettemin alle kwaliteiten en uitrustingsmogelijkheden van de nieuwste Leon-generatie.
2 motoren voor minder verbruik
Het hart van de Leon e-Hybrid wordt gevormd door de combinatie van een 150 pk sterke 1.4 TSI-motor, gekoppeld aan een elektromotor van 85 kW. Het gecombineerde systeemvermogen – overgebracht via een DSG6-versnellingsbak – bedraagt 204 pk en 350 Nm, en staat garant voor een uitgesproken prestatiepotentieel.
Toch zijn het vooral de verbruikscijfers die tot de verbeelding spreken. Onder meer dankzij een batterijcapaciteit van 13 kWh haalt de Leon e-Hybrid een zuiver elektrisch rijbereik tot 60 kilometer (WLTP). Over de gecombineerde WLTP-cyclus bedraagt het normverbruik 1,1 tot1,3 l/100 km voor zowel de vijfdeurs als de Break-uitvoering. De overeenkomstige CO2-uitstoot ligt op 25 tot 30 g/km. Fiscaal wordt de Leon e-Hybrid dan ook aanzien als een ‘volwaardige’ hybride, met 100% aftrekbaarheid voor zowel het voertuig als de brandstof (en geen BIV noch verkeersbelasting in Vlaanderen).
Als klant of als vlootbeheerder hou je de verbuikskost bijgevolg zelf in hand en al helemaal als je weet dat het elektrische rijbereik tot 60 kilometer het nationaal gemiddeld aantal afgelegde kilometers per dag (41 km) ruimschoots afdekt. Mits het juiste gebruikersprofiel valt de TCO van deze plug-inhybride bijgevolg uitzonderlijk laag uit, lager dan eender welke andere Leon.
2 koetswerkversies, 2 uitrustingsniveaus
Aan de buitenzijde valt de Leon e-hybrid meteen op door zijn unieke velgen, zijn e-Hybrid-logo, zijn laadpoort op wielkast vooraan (aan bestuurderszijde) en door zijn e-Sound veiligheidssysteem. Deze motorgeluidgenerator ofwel AVAS (Audio Vehicle Alert System) is een verkeersveiligheidssysteem dat tot 20 km/u een geluid produceert dat lijkt op dat van een verbrandingsmotor om zo de zwakke weggebruikers te waarschuwen.
In het interieur kan de Leon e-Hybrid bogen op een uniek dashboard dat informeert over het functioneren van de twee motoren. Daarnaast is de bagageruimte van de Leon e-Hybrid-modellen anders ingedeeld, een logisch gevolg van de gemonteerde hoogspanningsaccu achteraan de auto en de anders opgestelde brandstoftank van 40 liter.
De Leon e-Hybrid wordt in twee koetswerkvarianten (vijfdeurs en Break) aangeboden en in twee uitrustingsniveaus: het luxueuze Xcellence en de sportiever getinte FR. Ze zijn identiek geprijsd aan 34.290 euro (btwi) voor de vijfdeurs en 35.190 euro (btwi) voor de Break en worden standaard geleverd met twee laadkabels (mode 2 – type 2 en mode 3 – type 2) en een navigatiesysteem inclusief Full Link en Connect, het beheersysteem vanop afstand.