Elektrisch rijbereik van tot 59 kilometer volgens NEDC (47 kilometer volgens WLTP), een sportief karakter en een sterke dagelijkse bruikbaarheid: Audi stelt de Q8 met plug-inhybride aandrijving voor. De SUV-coupé is verkrijgbaar in twee vermogensversies. De Q8 55 TFSI e quattro haalt een systeemvermogen van 280 kW (381 pk). De Q8 60 TFSI e quattro haalt zelfs een systeemvermogen van 340 kW (462 pk).

Het beste van twee werelden: een vermogende TFSI-motor en een krachtige elektromotor

Net zoals elke plug-inhybride combineert de Audi Q8 TFSI e quattro de kracht van twee werelden. Zijn verbrandingsmotor, de 3.0 TFSI, heeft een vermogen van 250 kW (340 pk) en ontwikkelt 450 Nm aan koppel (Q8 55 TFSI e quattro: gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 2,8-2,6; gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 22,9-21,9; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 63-59. Q8 60 TFSI e quattro: gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 2,8-2,7; gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 22,9-22,6; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 63-62). De V6 voldoet aan de jongste Euro 6 AP-uitstootnorm. De elektromotor is een synchroonmotor met permanente magneet (PSM), met een piekvermogen van 100 kW. De compacte elektromotor is geïntegreerd in de behuizing van de achttraps tiptronic. Samen met de koppeling, die de 3.0 TFSI met de aandrijflijn verbindt, vormt hij de zogenaamde hybride module.

Twee vermogensversies: 340 kW (462 pk) en 280 kW (381 pk)

Audi biedt de SUV-coupé aan in twee vermogensniveaus die van elkaar verschillen door bijvoorbeeld hun booststrategie. In de puur elektrische modus geraakt de krachtiger variant Q8 60 TFSI e quattro tot 56 kilometer ver volgens de NEDC-cyclus en tot 45 kilometer volgens WLTP. De Q8 55 TFSI e quattro haalt een elektrisch bereik van tot 59 kilometer volgens NEDC en tot 47 kilometer volgens WLTP. Tot snelheden van 135 km/u kunnen de elektromotoren alleen instaan voor de aandrijving.

 De Q8 60 TFSI e quattro ontwikkelt een systeemvermogen van 340 kW (462 pk) en een systeemkoppel van 700 Nm. Wanneer beide motortypes hun maximale prestatie ontwikkelen, accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 240 km/u. De Q8 55 TFSI e quattro ontwikkelt een systeemvermogen van 280 kW (381 pk) en 600 Nm aan systeemkoppel. Hij sprint naar 100 km/u in 5,8 seconden en zijn topsnelheid is ook 240 km/u.

Intelligent en efficiënt: hybride sturing en voorspellende werkingsstrategie

De hybride sturing van de Q8 TFSI e quattro kiest automatisch de optimale werkingsstrategie voor elke rit. De SUV-coupé start in de puur elektrische EV-modus. Bij lage snelheden verspreidt een luidspreker in de rechterwielkast vooraan het wettelijk vereiste waarschuwingsgeluid (AVAS, Acoustic Vehicle Alerting System). De benzinemotor wordt enkel geactiveerd wanneer de bestuurder het rechterpedaal, ook wel het “actieve versnellingspedaal”, voorbij een bepaalde weerstand duwt. Wie zo veel mogelijk op puur elektrische kracht wil rijden, kan op het centrale MMI-scherm de EV-modus kiezen.

 Extreem eenvoudig: opladen thuis en onderweg

De nieuwe plug-inhybride modellen worden standaard geleverd met een laadkabel voor een huishoudstopcontact en een industriële stekker. Met het maximale laadvermogen van tot 7,4 kW kan een lege batterij weer volledig worden opgeladen in 2,5 uur tijd.

 Met de myAudi-app kunnen klanten gepersonaliseerde diensten van Audi connect gebruiken op hun smartphone. Daarmee kunnen ze de laadstatus en het rijbereik controleren, het oplaadproces starten, de laadtimer programmeren en statistieken over het opladen en het verbruik raadplegen. Een andere functie van de myAudi-app is de voorklimatisering van het interieur voor een rit wordt aangevangen.

 

Meer informatie

De Q8 TFSI e quattro
De Q8 TFSI e quattro De Q8 TFSI e quattro De Q8 TFSI e quattro De Q8 TFSI e quattro
Foto 1 / 1