ŠKODA OCTAVIA is een van de meest succesvolle modelfamilies ter wereld met een jaarproductie van zo’n 400.000 exemplaren


› OCTAVIA heeft een verbijsterende 30 keer het hoogste jaarlijkse verkoopcijfer van de Tsjechische Republiek gehaald. Het compacte model voert ook de verkooplijsten aan in Polen, Oostenrijk en Zwitserland


› Keuze uit vijf aandrijfsystemen: de nieuwe OCTAVIA is verkrijgbaar op benzine, diesel, CNG en met twee hybride technologieën


› Nieuwe EVO-generatie 2.0 TDI beleeft zijn debuut in de OCTAVIA SCOUT: krachtigste OCTAVIA op diesel uit de geschiedenis ontwikkelt 147 kW (200 pk) en een koppel van 400 Nm

De ŠKODA OCTAVIA is het hart van het Tsjechische merk en voert in vele Europese landen de bestsellerlijsten aan. Vandaag zijn een stoere SCOUT-afgeleide en twee extra sportieve RS-versies toegevoegd aan het aanbod van de vierde generatie van de OCTAVIA. Door de aandrijflijn te elektrificeren met nieuwe mild-hybride technologie en dankzij twee OCTAVIA iV plug-inhybride versies heeft ŠKODA de CO2-uitstoot van de OCTAVIA nog verder verlaagd. De iV-versies van de bestseller kunnen volgens de WLTP-cyclus tot 60 kilometer rijden zonder enige uitstoot te veroorzaken. Ook de verbrandingsmotoren zijn steeds
geoptimaliseerd. Vandaag zijn ze nog efficiënter. Verder heeft ŠKODA met behulp van het ‘twin dosing’-proces de uitstoot van stikstofoxiden van de nieuwe generatie dieselmotoren met zo’n 80 procent verlaagd. Met keuze uit twee koetswerkversies, voor- of vierwielaandrijving, manuele of DSG-versnellingsbakken en vijf soorten krachtbronnen – benzine, diesel, CNG, mild-hybride en plug-inhybride – kan elke ŠKODA OCTAVIA-klant zijn perfecte match vinden. Het hart van de vierwielaandrijving van de OCTAVIA is een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling van de zesde generatie, die onder meer gevoelig lichter is dan zijn voorganger dankzij een breedvoerige technische update.


Bernhard Maier, CEO van ŠKODA AUTO, zei: “De nieuwe generatie van de OCTAVIA is een van de belangrijkste modelupdates voor ŠKODA dit jaar en het is een sleutelonderdeel van wat vandaag de grootste productencampagne is uit geschiedenis van het bedrijf. We hebben de kernwaarden van ons icoon nog verder verfijnd en hebben ook grote stappen voorwaarts gezet op het vlak van design, connectiviteit en veiligheid. Ik ben ervan overtuigd dat we opnieuw de harten van onze klanten zullen weten te overtuigen met dit prachtige totaalpakket.”


Het succesverhaal van de ŠKODA OCTAVIA begon in 1959. Als achtste model van het merk sinds de Tweede Wereldoorlog en het achtste model met een ultramoderne onafhankelijke ophanging voor alle wielen werd hij “de achtste” genoemd in het Latijn. Sindsdien is die naam een synoniem geworden voor het hele merk. Vervolgens kwam in 1961 de eerste breakversie OCTAVIA COMBI op de markt, die werd geproduceerd tot 1971. In totaal werden 360.000 OCTAVIA’s gebouwd, waarvan meer dan 54.000 exemplaren van de OCTAVIA COMBI. De eerste generatie van de moderne versie van het model beleefde zijn debuut in april 1996. De onmiskenbare hatchback met een grote kofferklep werd in maart 1998 gevolgd door de nog ruimere OCTAVIA COMBI, die bijzonder succesvol was in Europa. Tegen november 2010 waren 970.000 hatchbacks en meer dan 470.000 COMBI’s verkocht. In 2004 werd de tweede moderne generatie gelanceerd. Daarvan zijn tot 2013 1,7 miljoen hatchbacks en 870.000 breakversies van de band gerold. De derde generatie, die in november 2012 werd geïntroduceerd, was ook een enorm succes: meer dan 2,5 miljoen klanten hadden tegen de lente van 2020 gekozen voor deze OCTAVIA. Sinds 1959 heeft ŠKODA meer dan zeven miljoen OCTAVIA’s gebouwd.


Bestseller op vele markten en geproduceerd in vijf verschillende landen


Vandaag worden tot 400.000 OCTAVIA’s per jaar gebouwd en hij voert in talrijke markten de lijst van bestsellers aan. Het icoon van ŠKODA was al 30 keer de bestverkochte auto in zijn thuisland, de Tsjechische Republiek, en heeft ook al de lijsten aangevoerd in zeven andere landen, waaronder Polen, Oostenrijk, Zwitserland en Finland. In Duitsland, de tweede grootste markt ter wereld voor de OCTAVIA, is hij vele jaren het meest ingevoerde model geweest. De OCTAVIA COMBI, die de bestverkochte break van Europa is, speelt daar een belangrijke rol in. De verkoopkampioen is het enige model van het merk dat wordt gemaakt in vijf verschillende landen: naast de Tsjechische Republiek en China rolt hij ook van de band in Rusland, Kazachstan en India.


Grote succesfamilie


Net zoals in de vorige generaties zijn ook nu de bijna coupé-achtige hatchback met zijn brede kofferklep en de COMBI met een nog grotere koffer (640 liter) belangrijke telgen van de vierde generatie van de OCTAVIA-familie. Met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,24 voor de hatchback en 0,26 voor de COMBI horen beide koetswerkversies van de OCTAVIA bij de meest gestroomlijnde modellen ter wereld in hun respectieve segmenten. De OCTAVIA SCOUT is exclusief verkrijgbaar als break en biedt standaard stoere koetswerkaanpassingen en een Rough-Road-pack met grotere bodemvrijheid. De twee OCTAVIA plug-inhybrides dragen de afkorting ‘iV’. De OCTAVIA iV heeft een totaalvermogen van 150 kW (204 pk) en de OCTAVIA RS iV ontwikkelt 180 kW (245 pk). Samen met de 180 kW (245 pk) sterke 2.0 TSI en de 147 kW (200 pk) sterke 2.0 TDI zijn nu drie aandrijflijnen verkrijgbaar voor de vierde generatie van de sportieve topversie RS. De twee OCTAVIA-versies met mild-hybride technologie dragen een e-TEC-logo terwijl de OCTAVIA G-TEC specifiek is ontwikkeld om op milieuvriendelijk aardgas (CNG) te werken.

Foto 1 / 1