Nieuwe Golf GTD is het krachtigste turbodieselmodel in de lange geschiedenis van de Volkswagen-bestseller
De standaard ledkoplampen zijn diep ingebouwd en vormen samen met het radiatorrooster een opvallende dwarslat. Hoger richting de motorkap loopt een dunne zilveren lijn, die zich over de voorpartij uitstrekt. Wanneer de dagrijlichten geactiveerd worden, als optie automatisch wanneer de bestuurder het voertuig nadert met de sleutel op zak, begeleidt een ledstrip in de koplampen de zilveren lijn.
De Golf draagt bovendien opzij op de voorvleugels een insigne met de drie letters ‘GTD’. Verbrede zijschorten in zwart – uitgevoerd als splitters, zoals in de autosport – behoren eveneens tot de standaarduitrusting. Naar voren lopen deze over in de voorspoiler, naar achteren in de diffuser. Helemaal bovenaan in het silhouet verlengt een specifieke spoiler de daklijn.
Door de ver naar achteren doorlopende dakspoiler en zijn zwarte omlijsting tegen de achterruit lijkt de Golf GTD nog lager. Onderaan onderscheidt de GTD zich door een sportieve diffuser van de minder krachtige dieselmodellen uit het gamma. Nog typisch voor de Golf GTD: de links ingeplante dubbele eindpijp van het uitlaatsysteem.
Klassieke GTD-kenmerken in het interieur
Wie de deur van de nieuwe GTD opent, zal meteen de voorste Top-sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en het klassieke maar toch nieuw ontworpen ruitmotief ‘Scalepaper’ opmerken. Typisch GTD: de accentkleur zilver, die in de vorm van naden in de grijs-zwarte ruiten werd verwerkt. Ook aan het sportstuur met geperforeerd leder toont een zilveren spaak dat de bestuurder in een Golf GTD zit. Achter het sportstuur bevindt zich de standaard Digital Cockpit met een 10-duimsscherm. Een andere opwindende functie is de ‘Engine’-start/stop-knop, die rood pulseert tot de motor gestart wordt. Het oplegwerk in het interieur behield zijn sportieve koolstofvezellook.
Progressieve technologie-uitrusting
Verschillende functies alsook rijhulp- en comfortsystemen vervolledigen de uitgebreide standaarduitrusting van de Golf GTD. Deze omvatten onder andere de rijprofielselectie, de progressieve stuurinrichting, het elektronische sperdifferentieel XDS, de verkeersbordenherkenning, de spraakbediening en een telefooninterface met inductieve oplaadfunctie. Daarenboven zorgen de Car2X-technologie, waarmee voertuigen elkaar onderling kunnen waarschuwen voor gevaren, en de rijstrookassistent Lane Assist voor extra veiligheid.