De nieuwe Golf GTD is een langeafstandsatleet. Met zijn 147 kW (200 pk) sterke 2.0 TDI-motor is het nieuwe vlaggenschip van de Golf-dieselmodellen krachtiger, zuiniger en uitstootarmer dan ooit tevoren. Het sportieve totaalpakket wordt vervolledigd met GTD-specifieke kenmerken en een uitgebreide standaarduitrusting. De rijprestaties en het verbruik van de nieuwe Golf GTD zijn indrukwekkend: met zijn 400 Nm koppel accelereert de 245 km/u snelle Volkswagen in slechts 7,1 seconden tot 100 km/u; daartegenover staat een gecombineerd NEDC-verbruik van slechts 4,4 l/100 km. Zoals alle turbodiesels van de nieuwe Golf is ook de aandrijving van de GTD gekoppeld aan twee achter elkaar geschakelde SCR-katalysatoren (SCR = Selective Catalytic Reduction). Dankzij dit nieuwe Twindosing-SCR-systeem met dubbele AdBlue-injectie is de stikstofoxide-uitstoot beduidend lager in vergelijking met zijn voorganger. Volkswagen biedt de Golf GTD standaard aan in combinatie met een 7-traps-DSG 

De standaard ledkoplampen zijn diep ingebouwd en vormen samen met het radiatorrooster een opvallende dwarslat. Hoger richting de motorkap loopt een dunne zilveren lijn, die zich over de voorpartij uitstrekt. Wanneer de dagrijlichten geactiveerd worden, als optie automatisch wanneer de bestuurder het voertuig nadert met de sleutel op zak, begeleidt een ledstrip in de koplampen de zilveren lijn.

De Golf draagt bovendien opzij op de voorvleugels een insigne met de drie letters ‘GTD’. Verbrede zijschorten in zwart – uitgevoerd als splitters, zoals in de autosport – behoren eveneens tot de standaarduitrusting. Naar voren lopen deze over in de voorspoiler, naar achteren in de diffuser. Helemaal bovenaan in het silhouet verlengt een specifieke spoiler de daklijn.

Door de ver naar achteren doorlopende dakspoiler en zijn zwarte omlijsting tegen de achterruit lijkt de Golf GTD nog lager. Onderaan onderscheidt de GTD zich door een sportieve diffuser van de minder krachtige dieselmodellen uit het gamma. Nog typisch voor de Golf GTD: de links ingeplante dubbele eindpijp van het uitlaatsysteem.

Klassieke GTD-kenmerken in het interieur

Wie de deur van de nieuwe GTD opent, zal meteen de voorste Top-sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en het klassieke maar toch nieuw ontworpen ruitmotief ‘Scalepaper’ opmerken. Typisch GTD: de accentkleur zilver, die in de vorm van naden in de grijs-zwarte ruiten werd verwerkt. Ook aan het sportstuur met geperforeerd leder toont een zilveren spaak dat de bestuurder in een Golf GTD zit. Achter het sportstuur bevindt zich de standaard Digital Cockpit met een 10-duimsscherm. Een andere opwindende functie is de ‘Engine’-start/stop-knop, die rood pulseert tot de motor gestart wordt. Het oplegwerk in het interieur behield zijn sportieve koolstofvezellook.

Progressieve technologie-uitrusting

Verschillende functies alsook rijhulp- en comfortsystemen vervolledigen de uitgebreide standaarduitrusting van de Golf GTD. Deze omvatten onder andere de rijprofielselectie, de progressieve stuurinrichting, het elektronische sperdifferentieel XDS, de verkeersbordenherkenning, de spraakbediening en een telefooninterface met inductieve oplaadfunctie. Daarenboven zorgen de Car2X-technologie, waarmee voertuigen elkaar onderling kunnen waarschuwen voor gevaren, en de rijstrookassistent Lane Assist voor extra veiligheid.

Foto 1 / 1