De vier essentiële rijhulpsystemen voor de auto van vandaag en de toekomst
Meer en meer auto’s integreren comfort- en infotainmentelementen voor hun passagiers. Ergonomische stoelen, een console op ooghoogte,… alles draagt bij aan een betere rijbeleving. Maar andere, onzichtbare zaken winnen ook aan belang: geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). Dat zijn automatische ondersteuningssystemen die het rijden veiliger maken terwijl ze dagelijkse verkeerssituaties vereenvoudigen. Dat is het geval in de nieuwe SEAT Ateca 2020 met verbeteringen die er een van de veiligste modellen in zijn segment van maken. Volgens een verslag van de Europese Commissie kan hun integratie tussen 2020 en 2030 meer dan 10.500 levens redden. Met deze systemen is de nieuwe SEAT Ateca 2020 versterkt om een van de veiligste modellen in zijn segment te worden.
Veiligheid aan het stuur. Volgens het 2018 European Road Safety Observatory-rapport (ERSO) overschrijdt 40 tot 60 procent van de bestuurders in de Europese Unie de snelheidslimieten. Er is aangetoond dat een lichte verlaging van de snelheid de ernst van verkeersongevallen ook vermindert. Aangezien de meeste ongevallen worden veroorzaakt door menselijke factoren kunnen kleine zaken zoals anticiperen op een snelheidsverlaging een verschil maken. Om die reden zijn rijhulpsystemen een sleutelfactor voor de verkeersveiligheid.
Zorgeloos rijden. Om goed te rijden is het nodig om de snelheid aan te passen aan de beperkingen van de weg en de verkeersomstandigheden. Travel Assist in de nieuwe Ateca is bedacht om dit eenvoudiger te maken. Het wordt geactiveerd met een knop en geleidt de auto binnen zijn rijstrook, bewaart een veilige kruissnelheid ten opzichte van voorliggers en anticipeert in combinatie met het voorspellende ACC op het traject van de weg terwijl het de snelheid regelt in functie van de herkenning van verkeersborden.
“Dit systeem biedt veel comfort omdat het ondersteuning biedt bij rijden aan hoge snelheden en het tegelijk de auto in zijn rijstrook houdt,” vertelt Marc Seguer, hoofd ADAS bij SEAT. Om de zaken echter veilig en legaal te houden moet de bestuurder het systeem wel steeds bewaken en zijn blik te allen tijde op de weg richten en beide handen op het stuurwiel houden.
Een huis op wielen. Caravans worden steeds populairder in Europa. In 2019 zijn volgens de European Caravan Federation 26.941 nieuwe caravans ingeschreven in landen als Duitsland en in 2020 neemt dat aantal toe: in juni noteerde Duitsland 3.572 nieuwe inschrijvingen of 20 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Volgens Johannes Fleck, Hoofd Product, Planning en Strategie bij SEAT Duitsland, “ontdekken bestuurders steeds meer de mogelijkheden die caravans bieden. De SEAT Ateca is een ideale wagen voor grote aanhangwagens. Toch is daar de nodige ervaring en kunde voor vereist, zeker om achterwaarts te maneuvreren. Wanneer je naar links stuurt, beweegt de caravan in omgekeerde richting”. Trailer Assist in de Ateca 2020 biedt bij deze omstandigheden extra hulp in slechts drie stappen: schakel de achteruitversnelling in, druk op de knop van de parkeerhulp en verstel de spiegel in de richting waar de caravan naartoe moet door naar het scherm van de achteruitrijcamera te kijken.
Ongevalpreventie. Slaperigheid aan het stuur kan fataal zijn. Om dergelijke situaties te voorkomen is de nieuwe SEAT Ateca uitgerust met Emergency Assist: als het voertuig detecteert dat de bestuurder een paar seconden niets met het stuurwiel doet, geeft het eerst hoorbare en visuele signalen om een reactie uit te lokken zelfs te proberen remmen. Als daar nog steeds geen respons op volgt, zal de assistent de waarschuwingslichten activeren en vertragen tot de auto tot stilstand komt zonder zijn rijstrook te verlaten. “Meer en meer ondersteunende systemen zijn niet alleen nodig om de bestuurder te waarschuwen voor gevaarlijke situaties, maar ook om actief de controle over het voertuig over te nemen om abnormaal gedrag te corrigeren,” zegt Mario Arnaldo Fernández, voorzitter van de Verenigde Automobilisten van Europa (Automovilistas Europeos Asociados).
Botsbescherming. Wanneer een nakend ongeval onvermijdelijk wordt is het belangrijkste dat de inzittenden van de wagen worden beschermd. Pre-crash Assist is net om die reden bedacht voor de nieuwe Ateca. Bij een potentieel risico op een aanrijding werken de boordsystemen samen en bereiden ze de wagen voor op een hypothetische impact: “Pre-crash Assist activeert de waarschuwingslichten, trekt de omkeerbare veiligheidsgordels aan en sluit de ramen om de gevolgen van een ongeval te beperken,” let Seguer uit.
De toekomst: autonome voertuigen? Deze rijhulpsystemen leggen het fundament voor wat ooit de zelfrijdende auto wordt. Vandaag richten ze zich echter nog op het tegemoet komen aan de noden van de bestuurder: “We werken met een progressieve stroom volgens de gedachtegang van de bestuurder, van het moment dat hij instapt tot wanneer hij uitstapt, om de beste manier te vinden om hem te ondersteunen doorheen het proces van het rijden,” zegt Seguer. Voor de toekomst wordt verwacht dat de bestuurder geen aandacht meer zal moeten besteden of zelfs helemaal niet meer aanwezig moet zijn: de auto bestuurt zichzelf. “Het is duidelijk dat bestuurders fouten maken die de technologie tot een minimum kan beperken. De ontwikkeling van de zelfrijdende auto is dus niet te stuiten,” besluit Seguer.