100% SUV – 100% elektrisch: De ID.4 is de eerste zuiver elektrische SUV van Volkswagen en de eerste elektrische wereldauto van het merk. Hij wordt geboren in het grootste marktsegment ter wereld, dat van de compacte SUV’s.

Mijlpaal van de elektrische campagne. 

De ID.4 wordt geboren in het grootste marktsegment ter wereld, dat van de compacte SUV’s. Hij wordt in China, de VS en Europa geproduceerd en verkocht, en vormt een strategische mijlpaal van de elektrische campagne van het concern. Tot 2029 wil Volkswagen tot 75 volledig elektrische modellen op de markt brengen en in die periode zo’n 26 miljoen elektrische voertuigen verkopen. Rond die modellen ontstaat een volledig ecosysteem van duurzame mobiliteit. ID.4-klanten krijgen een auto die CO2-neutraal is geproduceerd. Als hij met hernieuwbare energie wordt opgeladen, is hij ook tijdens het gebruik klimaatneutraal.

Robuust en tegelijk vloeiend. 

De 4,58 meter lange ID.4 staat sterk en zelfbewust op de weg. Zijn design is helder, vloeiend en krachtig. Hij combineert een robuust SUV-karakter met een sterk ontwikkelde stroomlijn – de Cx-waarde is slechts 0,28. Naast de vloeiende basisvorm van het koetswerk dragen vele detailoplossingen bij tot dit topresultaat. Zo zorgen bijvoorbeeld de achterlichten samen met de grote dakrandspoiler voor een zuivere luchtstroom.

De IQ.DRIVE-rijhulpsystemen. 

De rijhulpsystemen waarmee de ID.4 van de band rolt zitten onder de noemer IQ.DRIVE vervat. De standaard akoestische parkeerhulp komt al met een automatische maneuvreerremfunctie. Op de twee special editions zijn ook de rijstrookassistent Lane Assist, de noodremhulp Front Assist inclusief bochtremfunctie en uitwijkhulp en de afstandsregelaar ACC stop & go met snelheidsbegrenzer standaard. Het ACC houdt rekening met navigatiegegevens en verkeersborden en kan zo anticiperen: voor bochten, kruispunten, borden met een snelheidsbeperking en een bebouwde kom neemt het zelfstandig snelheid terug. Eveneens standaard is de Eco Assistant. Die vertelt de bestuurder wanneer het zinvol is om de voet van het rechterpedaal te halen.

In de ID.4 1ST Max komen daar nog andere systemen bij: de Travel Assist regelt de afstand tot voorliggers en houdt de wagen bovendien in het midden van de rijstrook. Om deze functie actief te houden moet de bestuurder het capacitieve stuurwiel, dat bij dit systeem hoort, slechts licht aanraken. De Side Assist waarschuwt bij gevaarlijke rijstrookwissels. En de Emergency Assist brengt de ID.4 tot stilstand wanneer de bestuurder dat niet meer kan.

Uiterst efficiënte PSM-motor. 

Net voor de achteras van de ID.4 ligt een elektromotor die de wielen via een eentrapsversnellingsbak aandrijft. Het is een synchroonmotor met permanente magneet (PSM), met een compacte en lichte bouw en een uiterst efficiënte werking. In de twee special editions ontwikkelt hij 150 kW (204 pk) en zijn koppel van 310 Nm staat vanaf het starten paraat. Optrekken van 0 naar 100 km/u duurt 8,5 seconden, de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. In 2021 volgt een topversie met nog meer vermogen en vierwielaandrijving.

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 Volkswagen ID.4 Volkswagen ID.4 Volkswagen ID.4
Foto 1 / 1