Hogere efficiëntie en lagere emissies: Volkswagen heeft zijn bestseller 1.5 TSI-benzinemotor verbeterd en introduceert nu de nieuwste generatie, de TSI evo2, in de eerste modellen in Europa. Deze motor maakt het mogelijk om zowel het brandstofverbruik als de CO2-uitstoot te verlagen. De compacte, ultramoderne viercilindermotor zal aanvankelijk verkrijgbaar zijn met een vermogen van 110 kW (150 pk), en verdere varianten van de 1.5 TSI evo2 zullen volgen. De T-Roc en T-Roc Cabriolet zullen de eerste modellen zijn die met de nieuwe motor worden geleverd. De TSI evo2 zal tegen het einde van het jaar ook achtereenvolgens in andere modellen worden geïntroduceerd.

"De 1.5 TSI is een belangrijke pijler van het motorengamma van Volkswagen omdat hij wereldwijd veel modellen aandrijft, van de T-Cross tot en met de Passat Variant. We hebben de compacte viercilinder voortdurend verbeterd. Hij biedt nu aanzienlijke brandstofbesparingen en een zeer dynamische respons", zegt Thomas Ulbrich, lid van de Raad van Bestuur van het merk Volkswagen en verantwoordelijk voor "Technische Ontwikkeling". "Tot de hoogtepunten van de nieuwste versie behoren het Active Cylinder Management ACTplus, een emissiecontrolemodule dicht bij de motor en het moderne TSI-Evo-verbrandingsproces."

 

De nieuwe karakteristieken van de EA 211 evo2 in een notendop

In de laatste evolutiefase van de 1.5 TSI hebben de ontwikkelingsingenieurs de driewegkatalysator en het benzinedeeltjesfilter in één enkele emissiecontrolemodule dicht bij de motor geplaatst, waardoor de efficiëntie van het emissiecontrolesysteem nog verbeterd wordt. Als verdere bijdrage tot de duurzaamheid maakt dit een beperkter gebruik van edele metalen bij de productie mogelijk en wordt tegelijkertijd de basis gelegd voor de naleving van toekomstige emissienormen.

Een belangrijk technologisch kenmerk voor de vermindering van het brandstofverbruik in de 1,5 l evo2 is het verbeterde Active Cylinder Management-systeem, ACTplus - een gezamenlijke ontwikkeling van de Wolfsburgse en Salzgitter vestigingen. De focus van deze nieuwe ontwikkeling lag op het verbeteren van de activering en deactivering van de twee cilinders om een soepele werking van de motor te garanderen.

Het verbrandingsproces in tweecilinder-modus werd geoptimaliseerd, waardoor ook het gebruik van het Active Cylinder Management-systeem kon worden uitgebreid. Met ACTplus worden de tweede en derde cilinder niet geactiveerd wanneer de motor in de lage en middelhoge toeren draait. Deze omschakeling is nauwelijks merkbaar. Het rendement in de actieve cilinders wordt verhoogd, terwijl de middelste cilinders gewoon ​ zonder verlies volgen - ze worden opnieuw geactiveerd wanneer het gaspedaal opnieuw wordt ingetrapt.

Naast de turbocompressor met variabele geometrie beschikt de 1.5 TSI ook over andere hightechcomponenten: het hogedrukinjectiesysteem genereert een druk van maximaal 350 bar, de met plasma beklede cilinderwanden verminderen de wrijving en de zuigers met ingegoten koelkanalen zorgen voor een optimale verbranding en een hoger rendement.

 

Toekomstgericht concept

De TSI evo2-motoren zijn voor het gebruik met brandstoffen uit hernieuwbare energiebronnen ontworpen ​ - dit zorgt er ook voor dat ze klaar zijn om aan toekomstige eisen te voldoen. Bovendien zijn ze geschikt voor verschillende hybridisatieniveaus; een systeemvermogen van maximaal 200 kW (272 pk) is bijvoorbeeld mogelijk met een plug-in concept.

 

De motor is een aanvulling op de elektrificatiestrategie

Volkswagen is op weg naar de 'Zero Emission' - met zijn ACCELERATE-strategie. Tegen 2030 wil Volkswagen met zijn elektrische modellen al een verkoopaandeel van 70 procent halen. Daarnaast worden de belangrijke verbrandingsmotoren verder verbeterd. Daar zijn twee redenen voor: ten eerste kunnen ze zo ​ aan toekomstige wereldwijde emissienormen zoals Euro 7 voldoen. Ten tweede zijn de modellen met verbrandingsmotor van Volkswagen nog steeds populair op veel markten - vooral daar waar elektrische mobiliteit zich ​ door het gebrek aan oplaadinfrastructuur slechts langzaam ontwikkelt

 

De wereldmotor - al tien jaar state-of-the-art

De compacte TSI-motoren uit de EA 211-familie (EA = Duits acroniem voor ontwikkelingsorder) zijn sinds 2012 wereldwijde bestsellers. Elk jaar bouwt Volkswagen er meer dan vier miljoen op elf locaties op drie continenten. Bij hun debuut in 2012 - in drie vermogensvarianten - waren ze al voorzien van een hele reeks hightechvoorzieningen. Een strikte lichtgewichtconstructie verminderde hun gewicht met maar liefst 21 kilogram in vergelijking met hun voorgangers.

 

Het TSI-evo verbrandingsproces

Het TSI-evo verbrandingsproces dat al bekend is van de 1,5 l TSI evo1 wordt ook gebruikt in de TSI evo2 generatie. Naast de optimalisering van de koeling van de verbrandingskamer is ook hier de symbiose van de Miller-cyclus (vroegtijdig sluiten van de inlaatkleppen bij hoge compressie) en de VTG-turbotechniek (variabele geometrie van de turbocompressor) van doorslaggevend belang. Een sleutelfactor voor deze volgende stap was vooral de mogelijkheid om de relevante softwarecomponenten voor de motor intern bij Volkswagen te ontwikkelen en te optimaliseren.