De GTX is het nieuwe ID.4-topmodel

Volkswagen zet zijn E-campagne met een sportief paradepaardje voort: De ID.4 GTX is het nieuwe topmodel in de puur elektrische ID.4-modellenreeks. Zijn beide elektrische motoren (een voor de vooras en een voor de achteras) zijn samen goed voor een maximaal vermogen van 220 kW (299 pk)* en werken als vierwielaandrijfsysteem samen. De compacte ID.4 GTX E-SUV wordt tijdens de zomer van 2021 op de Europese markten losgelaten. In Duitsland bedraagt zijn basisprijs 50.415 EUR, waarvoor de klant een (netto) subsidie van 7.500 EUR kan aanvragen.

Duurzaam én sportief

De afkorting GTX duidt het sportieve topmodel van de ID.- modellenreeks aan. Net als GTI, GTE en GTD is GTX een eigen productmerk, dat in dit geval een nieuwe moderne sportiviteit in het elektrische mobiliteitsaanbod van Volkswagen introduceert. De lettercombinatie GT staat al lang voor rijplezier; de letter X maakt nu de link naar de mobiliteit van de toekomst. Duurzaamheid en sportiviteit sluiten elkaar niet uit, maar vullen elkaar perfect aan. De komende jaren zullen nog meer GTX-modellen op de markt worden gebracht.

Mijlpalen van de E-campagne

De ID.4-modellenreeks maakt nu haar debuut in het wereldwijd grootste marktsegment: dat van de compacte SUV-modellen. De nieuwkomer vormt een strategische mijlpaal in de E-campagne van het Volkswagenconcern. Vorig jaar al slaagde het concern erin om zijn omzet uit zuiver elektrische modellen met meer dan een factor drie te vermenigvuldigen. Het is de bedoeling om ten laatste tegen 2025 uit te groeien tot de wereldwijde marktleider op het vlak van de e-mobiliteit. De komende vijf jaar zijn ongeveer 46 miljard investeringen in elektrische mobiliteit en de hybridisering van het aanbod gepland; tegen het jaar 2030 moet het aandeel van zuiver elektrische voertuigen in Europa tot 70 % stijgen.

Ecosysteem van duurzame elektrische mobiliteit

Rond het nieuwe model wordt nu een volledig ecosysteem van duurzame elektrische mobiliteit gecreëerd. Kopers van de ID.4 GTX ontvangen een auto die CO2-neutraal werd geproduceerd en die hen ook CO2-neutraal wordt bezorgd. Wanneer ze daarna groene energie gebruiken om de batterij op te laden, blijft de auto ook na zijn ingebruikname klimaatneutraal.

Extra’s voor nog meer comfort

Net als bij de andere ID.4-modellen biedt Volkswagen voor de ID.4 GTX verschillende packs aan. Zij dragen de namen Design, Comfort, Infotainment, Assistance en Sport en zijn ook in een Plus-variant verkrijgbaar. De Design- en Comfort-packs omvatten onder meer een groot glazen panoramisch dak, zijruiten vooraan van akoestisch glas, een privacy-beglazing achteraan, verwarmde voorstoelen, een Climatronic met regelingsmogelijkheden voor twee of drie zones en een bijzonder veelzijdige middenconsole. Voor de kofferruimte is er een dubbele laadvloer, waarmee de inlaadtrap verdwijnt, een scheidingsnet en een bagagenet.

Bedieningsconcept met twee schermen

Het bedieningsconcept van de ID.4 GTX is niet alleen compact, maar ook intuïtief. In het dashboard worden geen fysieke toetsen en schakelaars gebruikt, waardoor een bijzonder strak en zeer modern geheel ontstaat. Via het multifunctionele stuurwiel kan de bestuurder een 5,3 duim metend compact scherm bedienen, waarop de belangrijkste informatie wordt weergegeven. Rechts ervan bevindt zich een schakelpeddel, waarmee de versnellingen kunnen worden gekozen. In het midden van het dashboard is het grote aanraakscherm ingebouwd voor navigatie, telefonie, media, rijhulpsystemen en instelling van het voertuig. Standaard meet het scherm 10 duim; in het infotainmentpack Plus zelfs 12 duim. De standaard natuurlijke spraakbediening ‘Hallo ID.’, die veel alledaagse zinnen kan verwerken, vormt een extra bedieningsniveau. Via de onlineverbinding kan ook de compacte kennis uit de cloud worden benut.

Het Augmented Reality head-updisplay

Met het infotainmentpack Plus wordt ook het Augmented Reality head-updisplay aan boord gehaald. Hierbij worden aanduidingen in 3D met het reële beeld van de buitenwereld gecombineerd. Daarbij lijkt het alsof de rijmarkeringen van de rijhulpsystemen en de afslagpijlen van het navigatiesysteem tien meter vóór de auto in het blikveld van de bestuurder boven het wegdek zweven. Alle symbolen worden op een geschikte manier over de reële buitenwereld op de voorruit geprojecteerd en dynamisch weergegeven. Een tweede vlak venster voor de traditionele informatie vervolledigt het systeem.

Foto 1 / 1