Airco: 10 tips én de geheimen van onze experts!
Waar ‘antieke’ systemen soms een bron van irritaties of ziekte waren, hebben moderne airco’s een positieve invloed op ons welzijn: ze houden vervuiling en pollen tegen, verhogen het comfort én zorgen voor meer veiligheid. Maar hoe werkt dit wonderlijke systeem? En zijn er ook nadelen of risico’s om rekening mee te houden? Wij legden aan het begin van de lente ons oor te luisteren bij enkele specialisten. De belangrijkste conclusie: het klimaat is nu rijp voor een grondige opfrisbeurt!
Veiligheid en comfort
De belangrijkste bijdrage van een goed werkende airco blijft natuurlijk een aangename temperatuur aan boord, zelfs in de meest zomerse omstandigheden. Die verhoogt niet enkel het comfort van alle inzittenden, maar gaat vermoeidheid tegen en verhoogt de concentratie, wat zorgt voor extra veiligheid.
Iets waar je misschien niet meteen aan denkt: het aircosysteem zorgt er ook voor dat de lucht in het interieur gedroogd wordt en voorkomt zo dat de ruiten beslagen. Niet onbelangrijk voor je zichtbaarheid en veiligheid!
Maar zelfs het beste systeem staat of valt met een deskundig gebruik. Een tip van onze expert?
Op je gezondheid!
Misschien heb je er nog nooit bij stilgestaan, maar er reizen heel wat bacteriën mee aan boord van je wagen. Hun favoriete plekjes zijn het stuurwiel, de bedieningsinstrumenten, de deurgrepen en natuurlijk de vloermatten. Maar hun favoriete uitvalsbasis is het aircosysteem, en dan vooral de filters ervan. Niet enkel vormt dit systeem het ideale biotoop voor micro-organismen, maar via de uitstromende lucht worden ze ook makkelijk verspreid en ingeademd. En ook (fijn) stof, pollen en andere deeltjes die irritatie of gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken hopen zich hier op.
Afhankelijk van de omstandigheden raden experts daarom aan om minstens om de 2 jaar het systeem te laten controleren en de filters te vervangen. Kies daarbij voor (originele) kwaliteitsfilters, want niet enkel het filtermateriaal maar bijvoorbeeld ook de kwaliteit en pasvorm van de dichtingen zijn cruciaal voor een efficiënte werking.
Een goed onderhouden aircosysteem is bovendien ook gezonder voor het milieu. Maar voor we je vertellen waarom, is het misschien niet onbelangrijk om het systeem zelf eens onder de loep te nemen.
Tijd voor een aircocheck? De symptomen!
- Onaangename geurtjes in het interieur
- De ruiten worden niet of niet goed ontwasemd
- De damp op de ruiten ziet er vuil en vettig uit
- Het interieur wordt niet meer (voldoende) afgekoeld
- De compressor of het ventilatiesysteem maken ongewone geluiden
Onderdelen en algemene werking
Voor we van start gaan (of voor je zou panikeren): het aircosysteem is een gesloten systeem waarin aircomiddel voortdurend wisselt van vloeibare naar gasvormige toestand en weer terug. Er komt dus geen koudemiddel vrij in het interieur en als alles goed is, moet het dus ook niet regelmatig worden bijgevuld. Op de tekening hieronder zie je de belangrijkste onderdelen. - Source : carcoolsystems.nl
Het principe: de compressor drukt het gasvormige koelmiddel samen waardoor dit opwarmt tot circa 80°C. Van daaruit gaat het naar de condensor waar het door de rijwind en de ventilator wordt afgekoeld en vervolgens (je raadt het al) … condenseert. Nu is het dus een vloeistof geworden. Die gaat (via de filter/droger) naar de volgende halte: de verdamper. Die bevindt zich in het interieur van de auto. Onder invloed van de warmte van het interieur verdampt de vloeistof en de kachelventilator blaast koude lucht en ontvochtigde lucht langs de verdamper en in het interieur.
Het verdampte, gasvormige koelmiddel gaat ten slotte terug naar de compressor en daar begint het proces weer van voor af aan.
Hoe ‘klimaatvriendelijk’ is jouw airco?
R12, R134a, R1234yf … Aircomiddel lijkt wel cijfers en letters voor specialisten! Hét grote verschil tussen de verschillende types aircomiddel is het Global Warming Potential (GWP), of met andere woorden de mate waarin het gas bijdraagt aan de opwarming van de aarde als het in de atmosfeer terechtkomt. Meteen ook de reden waarom het gebruik van R12 sinds 2001 verboden werd: het gigantische GWP van meer dan 10.000. Het nieuwere R134a heeft een GWP van 1.430. Nog steeds aanzienlijk, want het nieuwe koudemiddel R1234yf dat sinds 2011 in nieuwe auto’s gebruikt wordt heeft een GWP van … 4.
Ter vergelijking: het beroemdste (of liever beruchtste) broeikasgas CO2 heeft een GWP van 1. Voor alle duidelijkheid: het aircomiddel kan via poreuze slangen en dichtingen na verloop van tijd (deels) ontsnappen, maar het zit in een gesloten circuit en wordt niet ‘verbruikt’. Dus hoe hoog de GWP bij oudere koelmiddelen ook is, de vergelijking met CO2 is niet zomaar te maken: de hoeveelheid gas die in de loop der tijd ontsnapt, blijft relatief beperkt.
Tenminste, op één voorwaarde! Namelijk dat het aircosysteem en alle componenten ervan regelmatig aan een deskundige controle worden onderworpen en poreuze slangen of dichtingen tijdig vervangen worden. Uiteraard dienen alle werkzaamheden ook door specifiek opgeleide specialisten en met aangepaste apparatuur te worden uitgevoerd zodat er geen gas kan ontsnappen. Niet enkel voor jouw veiligheid en gezondheid, maar ook in het belang van ons klimaat.
Airco Cleaning
Omvat:
- Reiniging en desinfectie van de klimaatregeling
- Reiniging van de waterbak
- Reiniging van de condensor en desinfectie van de verdamper
- Controle van de pollenfilter
- Controle van de lekbak
- Controle van de compressor en aandrijfriem
Voordelen:
- Een betere luchtkwaliteit
- Eliminatie van bacteriën
- Eliminatie van vieze geurtjes
Airco Onderhoud
Omvat:
- Reiniging en desinfectie van de klimaatregeling
- Reiniging van de waterbak
- Reiniging van de condensor en desinfectie van de verdamper
- Controle van de pollenfilter
- Controle van de lekbak
- Controle van de compressor en aandrijfriem
- Controle van het koelmiddel en de compressorolie
- Dichtheidstest
- Test van het koelvermogen
Voordelen:
- Een betere luchtkwaliteit
- Eliminatie van bacteriën
- Eliminatie van vieze geurtjes
- Een diepgaande controle van de klimaatregeling
10 dingen over airco die je misschien nog niet wist …
1. Moderne automatische aircosystemen maken, naast de onderdelen hierboven, ook gebruik van een hele reeks sensoren.
2. De zonsensor bijvoorbeeld registreert de intensiteit van de zon, maar ook de richting van de zonnestralen.
3. De vochtsensor (bij automatische systemen) herkent wanneer de lucht gedroogd moet worden, nog voor de ramen de kans krijgen om te beslagen.
4. Systemen met 2 of 3 zones laten toe om voor iedereen het perfecte klimaat te regelen. Maar ze houden ook rekening met het feit dat bijvoorbeeld op de ene kant van de wagen de zon schijnt en op de schaduwzijde niet.
5. Sommige systemen zoals het Climatronic-syteem passen niet enkel de temperatuur aan, maar ook de richting van de luchtstroom.
6. Ook als de recirculatie is ingeschakeld, stroomt de lucht via de interieurfilter zodat de lucht aan boord gezuiverd wordt.
7. Het Climatronic-systeem schakelt de recirculatie automatisch uit als het systeem detecteert dat de ruiten dreigen te beslaan. Je kunt deze functie uitschakelen door 2 keer op de recirculatieschakelaar te drukken.
8. Er bestaan verschillende types interieurfilters. De beste (en duurste) combineren actieve koolstof (om onzuiverheden te absorberen) met een antibacteriële werking.
9. In plaats van ventilatiemonden te sluiten richt je ze beter weg van je: zo heb je geen last van de luchtstroom en wordt het interieur toch gelijkmatig geventileerd.
10. Na een lange (en vochtige) winter kunnen zich vieze geurtjes of zelfs schimmel vormen in het syteem. Het begin van de lente is daarom het ideale moment om het systeem te desinfecteren en de interieurfilter te vervangen.